VOLT-reporter kruipt in de huid van fraudeur

06/11/2014

Kobe Ilsen, presentator van dienst in VOLT, het wekelijkse consumenten­programma op Eén, wou wel eens weten of de Belgische consument gemakkelijk zijn persoonlijke gegevens en codes weggeeft. Hij stuurde dan ook een phishingmailtje, met de bijna obligate spelfout, naar een groep van 600 mensen. De reacties waren dubbel: sommigen doorzagen zijn list, anderen lieten zich vangen.

Phishing is een verantwoordelijkheid van iedereen

Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, vertelde in de uitzending dat je als consument niet machteloos staat tegen een sluwe fradeur. Phishing is een fraudevorm die je als burger kan voorkomen, zei ze. Als je geen codes of gegevens doorgeeft, kan de fraudeur je niets maken.

Een belangrijke tip daarbij is: als je twijfelt, kan je beter stoppen. Voel je zelf aan dat er iets bizars aan de hand is, dan is dat vaak ook het geval. In de volksmond luidt het: beter voorkomen dan genezen, en dat is uiteraard ook het geval bij het internetbankieren.

Benieuwd naar hoe VOLT het heeft aangepakt?

Wie de VOLT-reportage niet gezien heeft, kan het stuk over phishing hier bekijken:

Naast phishing legde Kobe Ilse zich ook toe op volgende veiligheidsissues:

Meer over: