Veilig internetbankieren? Enkele tips!

04/02/2013

Vorig jaar was phishing de meest gebruikte fraudetechniek om klanten via internetbankieren geld te ontfutselen. Febelfin herinnert eraan dat klanten nooit mogen ingaan op e-mails of telefonische contacten waarbij hen gevraagd wordt om persoonlijke gegevens en codes voor internetbankieren waaronder de response code – zijnde de elektronische handtekening die verschijnt op het scherm van de kaartlezer – mee te delen!

 

Aantal fraudegevallen met internetbankieren is toegenomen in 2012

De voorbije maanden is het aantal fraudegevallen met internetbankieren gestegen. Voor het volledige jaar 2012 staat de teller op 1003 fraudegevallen voor een totaalbedrag van bijna 3 miljoen EUR.

Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd [1]. Dit komt neer op ongeveer 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

 

Phishing

De stijging in 2012 is hoofdzakelijk toe te schrijven aan phishing. De fraudeurs sturen de klanten eerst e-mails – zogezegd in naam van de bank – en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie die vaak wordt opgevraagd zogezegd om veiligheidsredenen, zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Daarnaast blijft ook fraude via malware bestaan. Dit zijn kwaadaardige virussen die zich installeren op computers van klanten die onvoldoende beveiligd zijn. Daarom is het belangrijk dat klanten hun computers afdoende beschermen.

Hoe veilig bankieren via internet?

  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner of een goed beveiligde WIFI-verbinding).
  • Ga niet in op telefonische of emailcontacten waarbij iemand u vraagt naar persoonlijke gegevens en codes voor internetbankieren waaronder uw responsecode. Uw bank vraagt dit nooit!
  • Zet enkel een elektronische handtekening voor een opdracht die u verwacht of zelf hebt gevraagd.
  • Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en contacteer uw bank, zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de website van de bank.
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

Meer tips kunt u op www.safeinternetbanking.be en op de websites van de financiële instellingen terugvinden.

 


[1] Meest recente cijfers over abonnementen (8,1 mio) en sessies (460 mio) hebben betrekking op eind 2011. Voor 2012 zijn er nog geen nieuwe cijfers beschikbaar.

 

Meer over: