Hoe herkent u een phishingbericht?

Eerst en vooral:

  • Uw bank zal u nooit via e-mail, sms, pop-up bericht of telefoon vragen om vertrouwelijke gegevens door te geven of uw bankkaart op te sturen. Zo’n bericht is dan ook per definitie een phishingbericht.

Maar ook...

  • U krijgt het bericht plots toegestuurd en had deze communicatie niet verwacht.
  • In phishingberichten wordt soms gedreigd met gevolgen als u niet ingaat op de vraag. De toon is dringend en dwingend.
  • Phishingberichten zijn soms slecht geschreven en kunnen spel- en grammaticale fouten bevatten. Ook kan het gebeuren dat ze niet in uw eigen taal zijn geschreven.
  • De link in phishingberichten leidt naar een website die er uitziet als de site van uw bank. Die site zal, in tegenstelling tot de echte website van de bank, niet beveiligd zijn. Er is dus geen hangslotje te zien in de adresbalk of het adres begint niet met https.
  • Het afzenderadres kan er raar uitzien.
  • Soms gebruiken fraudeurs een vervalst e-mailadres. Controleer altijd of dat adres van uw bank is. Indien u twijfelt, contacteer dan uw bank via uw gebruikelijk contactkanaal en antwoord nooit op de e-mail.
  • Als u over een link in een e-mail zweeft met uw muis (maar niet klikt) ziet u in veel browsers waar de link naartoe leidt in de linkeronderhoek. Als deze niet naar de officiële website leidt, of een verkorte link is die bestaat uit een paar letters, is het hoogstwaarschijnlijk phishing.
  • Uw spamfilter geeft aan dat het bericht spam is.

Hoe kan zo’n phishingbericht eruit zien?

Geachte klant,

Wij hebben onlangs op uw rekening een ongebruikelijke activiteit waargenomen. Uit voorzorg is besloten de toegang tot uw rekening te beperken. Dit houdt in dat u geen betalingen meer kunt verrichten totdat dit probleem is verholpen. Dit probleem kunt u verhelpen door eenvoudig de stappen te volgen in het stappenplan. Hierin zullen wij u een aantal controlevragen stellen om er zeker van te zijn dat u de rekeninghouder bent. Klik op deze link hieronder om naar het stappenplan te gaan.

Belangrijk: Na afronding van het stappenplan zal er door één van onze medewerkers telefonisch contact met u worden opgenomen om samen het proces volledig af te ronden. Er wordt dan samen met u een persoonlijke code aangemaakt waarmee u in het vervolg beter beveiligd bent tijdens het internetbankieren.
 
Bedankt voor uw medewerking,

Met vriendelijke groet,

-----------
Afdeling Internetbankieren

 

Geachte klant

Wij vragen uw aandacht voor het volgende. Het afgelopen jaar is de --- bank en vele andere banken  doelwit geworden van grootschalig internet fraude. Om dit te bestrijden zullen wij alle online bankrekeningen koppelen aan een nieuw ontwikkeld beveiligingssysteem, waarmee verdachte bewegingen sneller getraceerd en opgelost worden. Om uw rekening te kunnen updaten met de nieuwe beveiligings software dient u te klikken op de onderstaande link. Na de update zult u worden gecontacteerd door een medewerker van de ---- bank. Open de link met uw Internet Explorer-browser om veiligheidsredenen.

Gebruik de onderstaande : KLIK HIER

Na de update zal er door een van onze medewerkers contact met u worden opgenomen om het gehele proces te voltooien. Wanneer het gehele proces gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van het online bankieren via ---- BANK. Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking.

Hoogachtend,

----- ONLINE.

 

Beste kaartgebruikers,

Uw bankkaart is geblokkeerd, omdat wij een probleem hebben vastgesteld.
Misschien maakt een andere persoon zonder uw toestemming gebruik van uw bankrekening. Veiligheidshalve hebben wij de toegang tot uw bankrekening via uw kredietkaart geblokkeerd.

Om uw rekening te deblokkeren klikt u hier en volgt u de aangegeven procedure voor een update van uw kredietkaart.

Noot: Als dit niet lukt, zullen wij verplicht zijn uw kaart voor onbepaalde tijd te blokkeren om te voorkomen dat het voor frauduleuze doeleinden wordt gebruikt.
 

Alvast dank voor uw medewerking.

Helpdesk Klanten