Hoe gaat een fraudeur te werk?

Een fraudeur gaat meestal als volgt te werk:

  • U krijgt plots een e-mail toegestuurd. Het bericht lijkt van uw bank te komen.
  • U moet op een link klikken en komt terecht op een website die erg lijkt op de website van uw eigen bank.
  • Op de site moet u uw persoonlijke gegevens en bancaire codes doorgeven, aanvullen of controleren. Dit omwille van “veiligheidsredenen”, “controle van de bestanden”, “ verlies van gegevens”, …
  • Nadien krijgt u een telefoontje van de fraudeurs. Ze doen zich voor als een bankmedewerker en vragen u om in te loggen via uw systeem voor internetbankieren.
  • U wordt gevraagd om de codes die op uw kaartlezer of digipass staan luidop voor te lezen.
De hierboven vermelde werkwijze is de meest frequente. Toch bestaan er verschillende varianten: zo kan u ook een sms krijgen met de vraag om uw gegevens rechtstreeks door te mailen of kunt u onmiddellijk telefoon krijgen van “uw bank”. Soms springt er ook een pop-up open op uw scherm.
 
Phishing mails worden vaak verstuurd uit naam van een bank maar kunnen ook afkomstig zijn van de uitgever van uw kredietkaart, de politie,…
Fraudeurs hengelen soms niet enkel naar uw codes maar kunnen u ook vragen om uw bankkaart op te sturen. Deze werkwijze staat hier beschreven.