Opgelet voor identiteitsfraude bij betaalverkeer

17/03/2016

In het kader van De Week van het Geld focust Febelfin (onder meer) op het belang van veilig internetbankieren. Zij waarschuwt dan ook voor een nieuwe fraudetechniek: de identiteitsfraude bij betaalverkeer. Hierbij worden frauduleuze e-mails in naam van een hooggeplaatste persoon binnen een organisatie verstuurd naar interne medewerkers die gemachtigd zijn om (grote) betalingen uit te voeren.

In de afgelopen jaren werd meermaals gewaarschuwd voor verschillende fraudetechnieken. Febelfin wenst te benadrukken dat deze nieuwe techniek wereldwijd wordt toegepast en verschillende sectoren treft. 

Wat is identiteitsfraude bij betaalverkeer?

In geval van identiteitsfraude bij betaalverkeer ontvangt een personeelslid dat gemachtigd is om (grote) betalingen uit te voeren in een organisatie frauduleuze e-mails in naam van de CEO (of een andere hooggeplaatste persoon binnen de organisatie of een vertrouwenspersoon van de organisatie). Hierin wordt gevraagd om grote betalingen uit te voeren (meestal naar het buitenland) onder het mom van een belangrijke buitenlandse transactie (een overname…), waarbij absolute geheimhouding is vereist.

“Febelfin heeft in het verleden reeds uitgebreid aandacht besteed aan identiteitsfraude bij betaalverkeer en we blijven dat ook doen, met de nodige sensibilisering naar eigen leden en groot publiek toe. Wij volgen de verschillende fraudetechnieken op de voet. Onze federatie is dan ook niet toevallig lid van de federale Cyber Security Coalition.” Zo zegt Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder Febelfin.

 

Een courant voorbeeld (naast andere) van die techniek is:

  1. Via de telefoon of via e-mail geeft de oplichter zich uit voor een gezaghebbende persoon om zo te achterhalen welke werknemers bevoegd zijn om (grote) betalingen uit te voeren.
  2. Daarna neemt hij contact op met deze werknemers. Hij doet zich voor als een CEO, CFO, of als een andere belangrijke vertrouwenspersoon van het bedrijf en verwijst naar een delicate en discrete financiële verrichting. Er wordt hoe dan ook gevraagd om een dringende en strikt vertrouwelijke overschrijving (meestal naar buitenland) uit te voeren.
  3. Kort daarna belt of e-mailt hij terug om de geheime overschrijving te bevestigen.
  4. Als de betrokkene twijfelt, voert de oplichter de druk op door te verwijzen naar belangrijke personen in de instelling.
  5. De fraude is geslaagd als de werknemer uiteindelijk de frauduleuze overschrijvingsopdracht(en) initieert.
  6. De oplichter haalt snel het geld af van de rekening en verdwijnt spoorloos.

De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Er is een aanzienlijke financiële impact op de ondernemingen die slachtoffer zijn, omdat de naar het buitenland overgedragen bedragen meestal moeilijk of niet terug te vorderen blijken. Er is ook de menselijke impact op de werknemer, die de fraude niet meteen door heeft. De identiteitsfraude kan tot slot ook een reputatieschade van de onderneming tot gevolg hebben. 

Hoe kan u identiteitsfraude bij betaalverkeer herkennen en voorkomen?

  • Waarschuw medewerkers met de bevoegdheid om (grote) betalingen uit te voeren of goed te keuren voor deze fraudetechniek.
  • Het systeem waarbij betalingen vanaf een bepaald bedrag door meerdere personen moeten worden ondertekend, biedt een betere bescherming.
  • Ga niet in op vragen van onbekenden die willen achterhalen welke personen in de onderneming gemachtigd zijn voor de uitvoering van betalingen.
  • Ga niet in op e-mails en telefoonoproepen inzake betalingen van personen met wie u niet op regelmatige basis samenwerkt.
  • Negeer verzoeken om geheime en onverwachte betalingen.
  • Hebt u toch twijfels, aarzel dan niet om een persoonlijk onderhoud te vragen bij uw verantwoordelijke. Neem hoe dan ook contact met degene die opbelt, via een gekend vast nummer.

In geval van (poging tot) oplichting, neem dan onmiddellijk contact met uw bank en de politie.

Lees alle praktische adviesen in de volgende brochure :

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, viaim@febelfin.be of op het centrale persnummer 02 507 68 31.

Meer informatie over de verschillende fraudetechnieken vindt u ook op www.safeinternetbanking.be

Meer over: