Nieuw Febelfin-filmpje sensibiliseert gebruikers om veiliger te bankieren op het internet

9 juli 2013

‘Deel nooit bancaire gegevens, ook niet via telefoon. Wees waakzaam met persoonlijke gegevens.’ Dat is de kernboodschap van de video 'See how easily freaks can take over your life', die Duval Guillaume Modem en Febelfin de voorbije maanden samen maakten. De video is de opvolger van het Mind Reader-filmpje, dat onlangs nog een Golden Lion wegkaapte op het prestigieuze reclamefestival in Cannes.

In 'See how easily freaks can take over your life' gebruikt een acteur de informatie die een achteloos slachtoffer op het internet achterliet om letterlijk in zijn huid te kruipen en zijn leven over te nemen. Tot op zekere hoogte doen internetfraudeurs precies hetzelfde.

Steeds vaker geven internetfraudeurs zich uit voor medewerkers van uw bank om hun slachtoffers per telefoon hun response code, zeg maar hun persoonlijke handtekening voor internetbankieren, te ontfutselen. Niet zelden misbruiken ze daarbij persoonlijke gegevens die ze van het internet plukten om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen.

Veilig internetbankieren is daarom meer dan ooit een zaak van de bank, maar ook van de gebruiker. Banken nemen al heel wat maatregelen om internetbankieren zo veilig mogelijk te maken. Ook klanten moeten hun computers beveiligen tegen kwaadaardige virussen. Maar een verhoogde waakzaamheid bij de klanten is zo mogelijk nog crucialer. Klanten moeten oppassen nooit hun codes voor internetbankieren door te geven. Ook niet aan een persoon die zich aan de telefoon bijvoorbeeld uitgeeft voor een medewerker van de bank of een politieagent, en vraagt om de response code die verschijnt op het scherm van de kaartlezer. Want die response code is even persoonlijk en geheim als de pincode van uw bankkaart.

Minder dan 4 fraudegevallen per miljoen sessies

Het aantal fraudes bij internetbankieren stijgt. In het eerste trimester van dit jaar werden 473 fraudegevallen met internetbankieren genoteerd voor een bedrag van bijna 1,3 miljoen EUR. Deze toename is volledig toe te schrijven aan phishing.

Phishing is een techniek die fraudeurs aanwenden om gebruikers van internetbankieren op te lichten. In de meeste gevallen sturen phishingfraudeurs de klanten emails en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank of de politie en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Om te vermijden dat u het slachtoffer van fraudeurs wordt, houdt u zich best aan de volgende veiligheidstips:

  • Ga niet in op telefonische contacten waarbij iemand – die zich bijvoorbeeld uitgeeft voor een werknemer van de bank of de politie - u vraagt naar uw response code!

  • Zet enkel een elektronische handtekening (response code) voor een opdracht die u verwacht of zelf hebt gevraagd.

  • Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en neem contact op met uw bank, zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de website van de bank.

  • Controleer geregeld uw rekeninguittreksels.

  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding).

Meer tips kunt u op www.safeinternetbanking.be en op de websites van de financiële instellingen terugvinden.

Meer informatie

Meer informatie kan worden verkregen bij Mevr. Pamela Renders, woordvoerster van Febelfin (02 507 68 31 - 0477 39 99 79 - pr@febelfin.be).

Meer over: