Luisteraars vragen in De Grootste Helpdesk van Vlaanderen vooral hoe ze problemen kunnen aanpakken met een online aankoop

10/06/2013

De voorbije week konden de luisteraars van Radio 2 elke dag terecht bij De Grootste Helpdesk van Vlaanderen met hun vragen en bezorgdheden over veilig internetgebruik. Tijdens de themadag "Aankopen via internet en phishing" waren Pamela Renders, woordvoerster van Febelfin, Luc Beirens, Hoofdcommissaris van de Federale Politie, en Patricia Ceyssens, voorzitster van BeCommerce te gast. Zij hoorden hoe de Radio 2-luisteraars vooral het volgende item op tafel gooiden: "ik heb een probleem met een online aankoop".

In het persbericht dat Radio 2 vrijdag 7 juni 2013 verspreidde, staan hierover enkele nuttige tips van Luc Beirens en Pamela Renders:

  • “Negeer altijd de mails van banken die om persoonlijke gegevens vragen, want dat doen ze niet. En kijk naar de URL in de adresbalk: om veilig te zijn, moet er https, want s staat voor secure.” (Luc Beirens)
  • “Je ziet sinds medio 2012 dat steeds meer mensen antwoorden op mails en telefoons waarbij persoonlijke codes worden doorgegeven. Nooit doen! Veilig internetbankieren is een zaak van iedereen, banken doen veel moeite om alles veilig te laten verlopen, maar ook de klant moet opletten: bescherm je pc met een antivirus scanner en ga nooit in op mails waar men vraagt naar codes of andere persoonlijke gegevens.” (Pamela Renders)

Voor meer tips en info over de andere themadagen, klik hier.

Klik ook hier voor enkele leuke luisterfragmenten.

Meer over: