Laat je niet oplichten door internetfraudeurs

05/12/2012

Phishingfraude was de voorbije weken herhaaldelijk in het nieuws. Phishing is een techniek die fraudeurs aanwenden om gebruikers van internetbankieren op te lichten. De fraudeurs bellen de gebruikers op en geven zich uit voor hun bankier om hen codes voor internetbankieren te ontfutselen. Zogenaamd om veiligheidsredenen. Wie argeloos zijn response code meedeelt – de elektronische handtekening die op het scherm van de kaartlezer verschijnt – zal achteraf vaststellen dat er geld van zijn rekening is gehaald. Febelfin heeft meegewerkt aan de opname van een filmpje waarin een slachtoffer van phishing getuigt over de werkwijze van de fraudeurs. Dit filmpje zal vanaf morgen te zien zijn op www.safeinternetbanking.be en op de websites van financiële instellingen.

 

Aantal fraudegevallen met internetbankieren stijgt

De voorbije maanden is het aantal fraudegevallen met internetbankieren gestegen. Eind oktober van dit jaar staat de teller op 826 fraudegevallen voor een totaalbedrag van ongeveer 2,5 miljoen EUR. Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd [1]. Dit komt neer op minder dan 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

Phishing

Het valt op dat de stijging vooral toe te schrijven is aan phishing. De fraudeurs sturen de klanten eerst emails – zogezegd in naam van de bank – en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Vorig jaar was malware nog de voornaamste boosdoener bij internetfraude. Dat zijn kwaadaardige virussen die zich installeren op computers van klanten die onvoldoende beschermd zijn.

Op de Belgian Internet Security Conference wordt morgen een filmpje vertoond waarin een slachtoffer van phishing getuigt over de werkwijze van de fraudeurs. De video, waaraan ook Febelfin meegewerkt heeft, zal ook te zien zijn op zowel www.safeinternetbanking.be als op de websites van meerdere financiële instellingen.

De boodschap van de video is duidelijk: wie bankiert via internet, moet weten dat een bank haar klanten nooit telefonisch of via email om codes voor internetbankieren, zoals de response code, zal vragen! Als die vraag wel gesteld wordt, weet dan dat er fraudeurs aan de lijn hangen en dat u niet op hun vraag mag ingaan.

De getuigenis van het bewuste fraudeslachtoffer leert dat niet enkel de financiële instellingen, maar ook hun klanten de nodige veiligheidsmaatregelen moeten treffen en voorzichtigheid aan de dag moeten leggen om fraude bij internetbankieren tegen te gaan. Febelfin geeft enkele tips.

 

Hoe veilig bankieren via internet?

  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner of een goed beveiligde WIFI-verbinding).
  • Ga niet in op telefonische of emailcontacten waarbij iemand u vraagt naar uw responsecode. Uw bank vraagt dit nooit!
  • Zet enkel een elektronische handtekening (response code) voor een opdracht die u verwacht of zelf hebt gevraagd.
  • Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en contacteer uw bank, zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de website van de bank .
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

 

Meer tips kunt u hier en op de websites van de financiële instellingen terugvinden.

 


[1] Meest recente cijfers over abonnementen (8,1 mio) en sessies (460 mio) hebben betrekking op eind 2011. Voor 2012 zijn er nog geen nieuwe cijfers beschikbaar.

 

Meer over: