Hoe gaat een fraudeur te werk?

Bij identiteitsfraude misbruiken fraudeurs uw persoonlijke gegevens. Vaak hebben ze die bemachtigd via phishing of malware.

Maar ook volgende scenario's zijn mogelijk:

  • Zij kunnen bij uw bank in uw naam een vervangende authentificatiecode aanvragen want “het oude bent u kwijt”. De bank stuurt deze op naar uw thuisadres waar de fraudeur ze uit uw brievenbus vist. Vooral bij appartementsgebouwen kan dit gevaarlijk zijn omdat alle brievenbussen naast elkaar hangen en het slot makkelijker open te breken is.
  • Voor een fraudeur is sommige informatie ook makkelijk te achterhalen via sociale netwerken. Let daarom op met wat u op dergelijke sites post.

In de kijker: "CEO-fraude"

De fraudeur contacteert u via telefoon of e-mail en doet zich voor als een (overheids)instelling, een auditor die de interne betaalprocessen uitschrijft of een informaticus die de betalingen moet beveiligen. Op die manier tracht hij waardevolle informatie te verkrijgen zoals de identiteit van de medewerkers die gemachtigd zijn om betalingen uit te voeren.

In andere gevallen kan het ook dat de fraudeur misbruik maakt van de naam van de bedrijfsleiding of een andere vertrouwenspersoon en daarbij de grootst mogelijke discretie eist.

In het kader van "een belastingscontrole" of "de overname van de onderneming" dringt de fraudeur aan op een dringende betaling en eist hij dat u de ingevoerde betalingsprocedures omzeilt. 

In de kijker: factuurfraude

Factuurfraude bestaat erin dat facturen uit uw brievenbus worden gehengeld. Na het onderscheppen van de facturen wordt het rekeningnummer van de begunstigde gewijzigd. In sommige gevallen worden zelfs de contactgegevens van de opsteller van de factuur zo aangepast dat eventuele informatieaanvragen bij de oplichters zelf terechtkomen. Op die manier betaalt u uw factuur niet aan de normale begunstigde maar wel aan de fraudeur.