Fraudeurs internetbankieren richten hun pijlen op bedrijven én particulieren

27 november 2015

Nieuwe fraudescenario’s duiken op

In het derde kwartaal van 2015 vonden 43 fraudegevallen via internetbankieren plaats. Dit ligt in lijn met het lage aantal fraudegevallen tijdens de eerste twee kwartalen van dit jaar.

Om hun slachtoffers te misleiden, beroepen fraudeurs zich op nieuwe fraudetechnieken. Zo gebruiken ze niet enkel valse e-mails maar ook sms-berichten om aan phishing te doen. Of ze trachten rechtstreeks de bankkaart van de consument én de bijhorende pincode te bemachtigen. Belangrijk is echter dat een bank nooit vraagt naar de pincode van een bankkaart of vraagt om een bankkaart op te sturen.

Fraudeurs richten zich bovendien niet enkel meer op particulieren maar ook op bedrijven, en dit via kwaadaardige software (malware1).

Febelfin roept dan ook iedereen - particulieren én bedrijven - op om waakzaam te blijven: ga niet in op verdachte e-mails, sms’jes of ongewone telefoonverzoeken die vragen naar je persoonlijke bancaire gegevens en codes, en voer je aanmeldgegevens voor internetbankieren enkel in voor acties die je zelf hebt gevraagd.

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder bij Febelfin: “Het aantal fraudegevallen via internetbankieren is de laatste kwartalen gevoelig gedaald. Dit is te danken aan de inzet van alle betrokkenen op het terrein: de banken, de consumenten, politie en justitie die voor enkele significante arrestaties en vervolgingen hebben gezorgd. Toch blijft waakzaamheid geboden. Malafide personen blijven hun fraudetechnieken verfijnen. Ook zullen zij zich steeds op de zwakste schakel richten. Daarom raden wij iedereen aan om alert te blijven en de nodige voorzichtigheid aan boord te leggen. Vergelijk het met je eigen huis: ook daar laat je de sleutel niet in het slot zitten.”

Fraudecijfers blijven laag

In het derde kwartaal van 2015 werden 43 fraudegevallen genoteerd. Dit cijfer ligt in lijn met de eerste twee kwartalen van dit jaar waarin in totaal 120 gevallen werden geteld.

Doordat fraudeurs vaker inzetten op slachtoffers uit het bedrijfsleven, kunnen ze in principe grotere fraudesommen buitmaken. Het voorbije kwartaal werd dit duidelijk met een fraudebedrag van 538.899 EUR voor 57 gevallen. Dit kwartaal zwakte deze tendens echter opnieuw af met een buitgemaakt bedrag van 92.872 EUR.

Opgelet voor nieuwe fraudetechnieken!

Phishing via sms

Tot nu toe maakten oplichters vooral gebruik van valse e-mails om particulieren te bereiken. Sinds kort maken ze ook gebruik van valse sms-berichten.

In beide gevallen is het doel hetzelfde: slachtoffers naar een valse bankwebsite leiden om hun persoonlijke informatie en aanmeldgegevens voor internetbankieren te ontfutselen.

Bankkaart phishing

Fraudeurs proberen ook steeds vaker rechtstreeks de bankkaart en bijhorende pincode van de consument te bemachtigen. Zo wordt deze laatste bijvoorbeeld via e-mail of sms gevraagd om zijn bankkaart te vervangen. De bankkaart moet hij naar een bepaald adres verzenden en de huidige pincode ingeven op een valse website. Met zowel de bankkaart als de bijhorende pincode in handen kunnen fraudeurs gemakkelijk geld stelen.

Belangrijk om weten is dat een bank nooit vraagt naar de pincode van een bankkaart noch vraagt om een bankkaart op te sturen.

Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk Card Stop (070 344 344) te contacteren om zijn bankkaart te blokkeren en zijn bank re informeren.

Als je twijfelt, kan je beter stoppen

Om privé of professioneel veilig te internetbankieren, heb je niet enkel een goede pc- en internetbeveiliging nodig maar ook een flinke dosis gezonde intuïtie. Als je aanvoelt dat er iets niets pluis is en je twijfelt, stop dan zeker.

Ook volgende vuistregels helpen je op weg:

  • Wees alert voor verdachte e-mails.
    • Surf nooit via een link in een mail naar de website van je bank om vervolgens persoonlijke codes in te voeren. Zelfs al ziet de mail en website er heel vertrouwd en herkenbaar uit. Je bank vraagt dit nooit.
    • Klik nooit op een bijlage of link in een mail die je niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat je de afzender niet kent).
    • Indien wordt gevraagd om de uitvoering van een macro2 toe te laten, ga daar dan niet op in.
  • Stop bij twijfel met internetbankieren en contacteer de bank. Doe dit zeker wanneer het scenario om aan te melden of om een verrichting te handtekenen afwijkt van het normale scenario: bv. als je een elektronische handtekening moet plaatsen voor een actie die je niet zelf hebt gevraagd of een actie vanuit de bank die je niet meteen verwacht.
  • Heb je twijfels? Alle banken beschikken over een contactpunt waar je terecht kunt met vragen over internetbankieren. De gegevens vind je op de website van de bank.
  • Beveilig je computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding).
  • Controleer je rekeninguittreksels regelmatig.

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, via im@febelfin.be of op het centrale persnummer 02 507 68 31.

Meer informatie over de verschillende fraudetechnieken vindt u ook op www.safeinternetbanking.be.


1 Malware is een verzamelnaam voor allerlei soorten kwaadaardige en schadelijke software. Ongevraagd en onopgemerkt slaagt die erin zich op de computer van een gebruiker te installeren, meestal door het openen van een “besmette” bijlage bij een e-mail of door het klikken op een link. Malware beïnvloedt normale computerprocessen. Op die manier wordt informatie gestolen of kunnen fraudeurs geld van een rekening halen.

2 Een macro is een klein stukje software dat taken die veelvoudig moeten worden gebeuren over neemt.

 

Meer over: