Fraude met internetbankieren blijft ook in het eerste kwartaal van 2015 laag

18 mei 2015

Waakzaamheid blijft geboden

In het eerste kwartaal van 2015 vonden 63 fraudegevallen met internetbankieren plaats. Daarbij kon een totaal bedrag van ongeveer 173.000 EUR worden buitgemaakt. Deze cijfers liggen volledig in lijn met de lage fraudecijfers van het voorbije jaar: in 2014 vonden 277 fraudegevallen plaats voor ongeveer 650.000 EUR. Dit kwam toen neer op een daling van 85% tegenover 2013.  

Het beperkte aantal fraudegevallen mag echter niet leiden tot een verslapping van de aandacht voor veilig internetbankieren. Fraudeurs zijn nog steeds actief in België en verbreden hun actieterrein ook steeds vaker richting professionele gebruikers in de bedrijfswereld die gebruik maken van internetbankieren. Zij hanteren zowel kwaadaardige software (malware) als zeer spitsvondige overredingstechnieken om gebruikers te misleiden. 

Febelfin blijft dan ook een pleitbezorger van een goede samenwerking tussen alle partijen op het terrein en een blijvende inzet op het vlak van cybersecurity en een verbetering van de interne bedrijfsprocessen.

Fraudegevallen dalen

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder bij Febelfin: “In 2014 werden bijna 85% minder fraudegevallen genoteerd dan in 2013. Wij zijn verheugd te kunnen constateren dat deze lijn ook in het eerste kwartaal van 2015 wordt aangehouden. De eerste drie maanden van dit jaar vonden slechts 63 fraudegevallen plaats. Dit is dus minder dan één geval per dag.”

In het eerste kwartaal van 2015 werden 63 fraudegevallen genoteerd voor een nettobedrag van 173.056 EUR. Deze cijfers liggen volledig in lijn met die van het volledige jaar 2014. Toen kon er een terugval vastgesteld worden van quasi 85% t.o.v. 2013.

Terwijl er in 2013 nog 1.772 fraudegevallen plaatsvonden met een buitgemaakt bedrag van meer dan 5 miljoen EUR, was dat in 2014 geslonken tot 277 fraudegevallen en 653.082 EUR.

Gebruiker is waakzamer

De daling van het aantal fraudegevallen is te danken aan een combinatie van verschillende factoren, waaronder de verhoogde waakzaamheid van de consumenten thuis en de professionele gebruikers op kantoor. Zij gaan bewuster om met de beveiliging van hun computer en met de bescherming van hun persoonlijke gegevens en codes.

De verschillende sensibiliseringscampagnes die Febelfin en de banken de voorbije jaren hebben gelanceerd, werpen dan ook hun vruchten af.

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder bij Febelfin: “Het is bemoedigend om te constateren dat blijvende waakzaamheid en een goede samenwerking tussen de verschillende partijen op het terrein zich een sterk wapen in de strijd tegen fraude tonen.”

Als je twijfelt, kan je beter stoppen

Om privé of professioneel veilig te internetbankieren, heb je niet enkel een goede pc- en internetbeveiliging nodig maar vooral ook een flinke dosis gezonde intuïtie. Als je aanvoelt dat er iets niets pluis is en je twijfelt, stop dan zeker.

Volgende vuistregels helpen je op weg:

  • Ga niet in op vragen om je persoonlijke gegevens en codes door te geven via de telefoon. De bank zal je dit nooit vragen.

  • Wijkt bij het internetbankieren het scenario om aan te melden of een verrichting te ondertekenen af van wat je gewend bent? Je wordt bijvoorbeeld gevraagd om je elektronische handtekening te plaatsen of pincode in te geven wanneer je het niet verwacht of voor een opdracht die je niet zelf hebt aangemaakt? Stop dan onmiddellijk en contacteer je bank. Alle banken beschikken over een contactpunt waar je terecht kunt met vragen over internetbankieren. De gegevens vind je op de website van de bank.

  • Beveilig je computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding).

  • Wees alert voor verdachte e-mails.

    • Surf nooit via een link in een e-mail naar de website van je bank om vervolgens persoonlijke codes in te voeren. Zelfs al ziet de mail en website er heel vertrouwd en herkenbaar uit. Je bank vraagt dit nooit.

    • Klik nooit op een bijlage of link in een mail die je niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat je de afzender niet kent).

    • Indien wordt gevraagd om de uitvoering van een macro1 toe te laten, ga daar dan niet op in.

  • Controleer regelmatig je rekeningstand en -verrichtingen.

Meer informatie

Meer informatie over veilig internetbankieren vindt u op www.safeinternetbanking.be.

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin (im@febelfin.be), op het centrale persnummer 02 507 68 31.


1 Een macro is een klein stukje software dat taken die veelvoudig moeten worden gebeuren over neemt.

Meer over: