Fraude met internetbankieren blijft laag

5 november 2014

Waakzaamheid blijft cruciaal in de strijd tegen fraude

Gedurende de eerste 9 maanden van 2014 vonden 231 fraudegevallen met internetbankieren plaats. Fraudeurs konden daarbij 534.000 EUR buitmaken. In vergelijking met vorig jaar noteren we een daling van meer dan 80%.

Sinds het laatste trimester van vorig jaar is het aantal fraudegevallen gevoelig gedaald. De versterkte waakzaamheid van de consument speelt hierbij een cruciale rol.

Thomas Van Rompuy, Director Strategic Affairs & Communication bij Febelfin: “Ondanks de positieve kentering in het aantal fraudegevallen, blijft Febelfin inzetten op awareness en waakzaamheid: bij de financiële sector zelf maar ook bij de consument en bij de overheid. Wij houden dan ook graag een pleidooi voor een sterke samenwerking tussen de verschillende spelers op het terrein. Enkel zo kunnen we het aantal fraudegevallen verder doen dalen.”

Daling fraudegevallen

Tijdens de eerste drie trimesters van 2014 werden 231 fraudegevallen genoteerd voor een bedrag van 534.000 EUR. Tegenover het derde trimester van 2013 kan een terugval vastgesteld worden van meer dan 80%. Toen vonden er nog 1.467 fraudegevallen plaats met een buitgemaakt bedrag van meer dan 4,5 miljoen EUR.

Phishing

Fraudeurs blijven zich voornamelijk toespitsen op phishing. Gebruikers van internetbankieren worden via deze fraudevorm telefonisch en/of per e-mail naar hun codes voor internetbankieren gevraagd. Wanneer ze deze codes doorgeven, geven ze de fraudeurs eigenlijk toegang tot hun rekening.

Oorzaken daling

De daling van het aantal fraudegevallen is te danken aan een combinatie van verschillende factoren, waaronder de aangehouden inspanningen van alle partijen op het terrein om de fraude terug te dringen.

Ook de verhoogde waakzaamheid van de consument blijkt een belangrijke schakel. Hij gaat bewuster om met de beveiliging van zijn computer en met de bescherming van zijn persoonlijke gegevens en codes.

Als je twijfelt kan je beter stoppen

Febelfin en de financiële instellingen hechten veel belang aan het sensibiliseren van burgers en bedrijven om deze waakzaamheid hoog te houden.

Aan het einde van deze zomer (augustus/september 2014) hebben ze nog een gezamenlijke awareness campagne gelanceerd op televisie en in het kantorennetwerk van de banken. De titel van de campagne luidde “Als je twijfelt, kan je beter stoppen”. U kunt de campagne (en de eerdere campagnes) hier (her)bekijken.

Pleidooi voor een sterke samenwerking

De daling van het aantal fraudegevallen is echter geen teken om op de lauweren te rusten. Een hoge mate aan waakzaamheid blijft ook in de toekomst nodig: bij de financiële sector zelf, maar ook bij de consument en de overheid.

Thomas Van Rompuy, Director Strategic Affairs & Communication bij Febelfin: “Febelfin wil graag een constructieve bijdrage leveren aan alle initiatieven en beleidsmaatregelen die worden genomen op het vlak van cybersecurity. We willen dan ook graag een dialoog aangaan met de politieke wereld over hoe we ons samen nog beter kunnen wapenen tegen cybercriminaliteit. Het zo veilig mogelijk stellen van de rechten en belangen van burgers en bedrijven in de digitale maatschapij en economie verdient bijzondere aandacht en is een belangrijke prioriteit voor de financiële sector.”

Vijf vuistregels om veilig te bankieren

  • Ga niet in op vragen om uw persoonlijke gegevens en codes door te geven via de telefoon, e-mail of internet. De bank zal u dit nooit vragen.
  • Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en contacteer de bank. Doe dit zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario: bv. als u een elektronische handtekening moet plaatsen voor een opdracht die u niet verwacht of zelf hebt gevraagd. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De gegevens vindt u op de website van de bank.
  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding).
  • Surf niet naar internetbankingwebsites via een hyperlink in een e-mail.
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin (im@febelfin.be), of Thomas Van Rompuy, Director Strategic Affairs & Communication (vr@febelfin.be), op het centrale persnummer 02 507 68 31.

Bezoek zeker ook de website www.safeinternetbanking.be

Meer over: