Fraude internetbankieren daalt sterk

13 mei 2014

Fraudeurs maken minder slachtoffers en minder buit

Samen sterk tegen internetfraudeurs

In de eerste drie maanden van 2014 vonden er 106 gevallen van fraude met internetbankieren plaats. In totaal werd hierbij 147.000 euro gestolen. Tegenover vorig jaar betreft dit een forse daling. In het eerste kwartaal van 2013 waren er nog 473 (effectieve) fraudepogingen met een totale schade van 1,27 miljoen euro.

Het samengaan van verschillende factoren en de inzet van alle betrokkenen kunnen deze daling verklaren. Zo heeft het onderzoek van het Parket onlangs geleid tot de arrestatie van verschillende verdachten van fraude met internetbankieren, zowel in België als in Nederland.

Ook is er de verhoogde waakzaamheid van de eindgebruikers die bewuster omgaan met de beveiliging van hun computer en met de bescherming van hun persoonlijke gegevens en codes.

Febelfin, de banken en de betrokken overheden stimuleren dit bewustzijn reeds langere tijd via verschillende kanalen en campagnes en zullen dit ook blijven doen in de toekomst.

Febelfin blijft benadrukken dat het belangrijk is om bewust om te gaan met internetbankieren, om nooit persoonlijke gegevens en codes door te geven aan anderen en om gebruik te maken van een beveiligde computer.

Hoe evolueren de fraudecijfers?

Phishing blijft de fraudetechniek die het vaakst wordt gebruikt. Gebruikers van internetbankieren worden telefonisch en/of per e-mail naar hun codes voor internetbankieren gevraagd. Wanneer ze deze codes doorgeven, dan geven ze de fraudeurs eigenlijk toegang tot hun rekening.

Sinds enkele maanden duikt ook malware opnieuw vaker op. Malware is een verzamelnaam voor allerlei soorten kwaadaardige en schadelijke software. Ongevraagd en onopgemerkt installeert die zich op uw computer. Via malware kunnen fraudeurs toegang krijgen tot een computer, het normale verloop van een sessie verstoren en informatie stelen.


Hoe kunt u zich beveiligen tegen fraude met internetbankieren?

Om u te wapenen tegen phishing  is het van het grootste belang dat u uw codes voor internetbankieren nooit meedeelt aan anderen. Ook niet wanneer u hier per telefoon of per e-mail om wordt gevraagd.

Het gebruik van up-to-date software en een up-to-date virusscanner zijn dan weer belangrijke stappen in de strijd tegen malware. Daarnaast is het ook belangrijk om bewust om te gaan met internetbankieren en te letten op het normale verloop van de sessie.

Bob De Leersnyder, woordvoerder van Febelfin: ‘De banken waken er over dat internetbankieren een zeer veilige en gebruiksvriendelijke manier is en blijft om je verrichtingen te doen. Als gebruiker moeten we allemaal zorgen voor een beveiligde computer en goed beseffen dat onze codes toegang geven tot onze rekeningen. Daarom is het zo belangrijk om je codes nooit door te geven aan anderen en je codes ook enkel in te geven voor opdrachten die je zelf hebt opgestart. Wanneer een sessie internetbankieren niet verloopt zoals u dat gewoon bent, aarzel dan niet: sluit de sessie en contacteer uw bank.’

In het kort: vijf tips om veilig te bankieren via internet!

  • Ga niet in op telefonische contacten waarbij de bank u vraagt uw persoonlijke gegevens door te geven en/of een elektronische handtekening te plaatsen. De bank zal u dit nooit vragen.
  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner en een goed beveiligde WIFI-verbinding).
  • Zet enkel een elektronische handtekening voor een opdracht die u verwacht of zelf hebt gevraagd.
  • Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en contacteer de bank, zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de website van de bank.
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.
Meer over: