Franse bankfederatie lanceert mini veiligheidsgids!

16-12-2016

Nog enkele dagen en het is zo ver: de feestdagen staan voor de deur! Aangezien heel wat mensen ervoor kiezen om online te shoppen, heeft de Fédération Bancaire Française (FBF) een mini gids ontwikkeld met 10 tips om uw online aankopen veilig te laten verlopen. 

Veilig online shoppen? 10 tips op een rijtje! 

1. Gebruik een betrouwbare webshop

Doe enkel aankopen op betrouwbare websites die hun identificatiegegevens vrijgeven. Kijk zeker na of de naam en de gegevens van het bedrijf vermeld zijn op de website.

2. Wees waakzaam t.o.v. e-mails

Via phishing proberen fraudeurs uw persoonlijke gegevens en bancaire codes te achterhalen. Vaak sturen ze u een e-mail met de vraag op een link te klikken. U komt terecht op een website die erg lijkt op de website van uw eigen bank en wordt gevraagd persoonlijke gegevens in te vullen. Enkele tips om phishing te voorkomen zijn:

  • Open geen berichten als u denkt dat ze verdacht zijn en plaats ze in de prullenbak.
  • Klik niet op links in een e-mail waarvan uw de afzender niet kent.
  • Wees ook waakzaam t.o.v. sms’jes of zogenaamde telefoontjes van “uw bank”.

3. Bescherm uw bancaire gegevens

Geef nooit uw bancaire codes door als men u daarom vraagt, noch via e-mail, sms, pop-up of telefoon. Uw bank zal u dit nooit vragen.

4. Kies voor de betaalmethode die het best aansluit bij uw aankoop

Er bestaan verschillende mogelijkheden om online te betalen. Kies voor die methode waar u zich het meest vertrouwd mee voelt.

5. Bij twijfel, contacteer uw bank

Bij twijfel: neem het zekere voor het onzekere! Zet alle transacties stop en contacteer onmiddellijk uw bank wanneer u een verdacht bericht of een verdachte oproep krijgt.

6. Controleer regelmatig uw bankrekening

Kijk regelmatig de staat van uw rekeningen na. Op die manier ziet u onmiddellijk of uw verrichtingen inderdaad zijn uitgevoerd en of er geen verrichtingen zijn gebeurd die u niet zelf hebt gedaan.

7. Signaleer afwijkingen steeds aan uw bank

Contacteer onmiddellijk uw bank wanneer u een verdacht bericht of een verdachte oproep krijgt. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de achterkant van uw bankkaart.

8. Bij commerciële geschillen, neem contact op met de handelaar

Bij commerciële geschillen zoals het niet ontvangen van een bestelling, dient u onmiddellijk contact op te nemen met de handelaar. Uw bank kan hier niet in tussenkomen.

9. Bescherm uw toestellen (bv. PC, mobiel toestel)

  • Ga steeds na of u gebruik maakt van de recentste versie van het besturingssysteem op uw pc (Windows, MacOS,…). Download ook de laatste beveiligingsprogramma’s op de websites van softwareleveranciers.
  • Zorg ervoor dat het beveiligingsniveau van uw browser hoog genoeg is. Dat kunt u checken bij de opties van uw browser, onder “veiligheid” of “security”.
  • Voer geen betaling uit wanneer je vermoedt dat je toestel is geïnfecteerd door een virus.

10. Zorg voor een beveiligde verbinding

  • Ga na of het internetadres waarop u een online aankoop wil doen correct beveiligd is. Het adres dient altijd voorafgegaan te worden door https:// en niet enkel http://.
  • Voer geen betalingen uit op een onbeveiligd Wifi netwerk.
  • Sluit de website af van zodra de betaling uitgevoerd is.

Meer informatie?

U kan de mini-gids van FBF hier raadplegen. (Let op: deze gids bestaat enkel in het Frans!)

Voor meer tips kan u steeds terecht op: https://www.safeinternetbanking.be/nl/tips/alle-tips-op-een-rijtje.

Meer over: