Fraudegevallen

In 2018 werden er 9747 gevallen van phishing vastgesteld. Dat is maar liefst drie keer zoveel als het jaar ervoor. De stijging is vooral te wijten aan de manier waarop de phishingcriminelen tegenwoordig te werk gaan. Ze stelen herhaaldelijk kleinere bedragen, maar aan het einde van de rit hebben ze veel buit gemaakt. In totaal gingen de fraudeurs aan de haal met meer dan 8 miljoen euro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef fraudeurs geen kans

Speel de fraudeurs niet in de kaart en doe je betalingen dan ook nooit impulsief. De fraudeurs zetten hun slachtoffers immers vaak onder druk met een zogezegd dringend bericht of ze dreigen met ernstige gevolgen. Let goed op, laat je niet onder druk zetten en volg deze drie vuistregels om phishing te voorkomen:

Geef nooit je pincode of codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
Negeer elk bericht dat je via een link naar de (valse!) betaalsite of app van je bank brengt. Het ziet eruit zoals de echte website of app, maar het is bedrog!
Typ altijd zélf het webadres van je bank in je browser of open zelf de app van je bank. Ga er niet naartoe via een link!

Toch je gegevens doorgegeven?

  1. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om je rekening te blokkeren.
  2. Verwittig onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) als je ook je kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander zo snel mogelijk je codes. Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.