Als je twijfelt, kan je beter stoppen

18 augustus 2014

Nieuwe campagne veilig internetbankieren gelanceerd

Heeft u ook al eens een e-mail ontvangen die ogenschijnlijk van uw bank komt en waarin staat dat zij dringende veiligheidsupdates moet uitvoeren?

Het enige wat u volgens het bericht moet doen, is klikken op een link en enkele gegevens zoals uw telefoonnummer en bankkaartnummer doorgeven. Het lijkt een kleine moeite maar misschien twijfelt u wel... 

Wanneer u zo’n bericht onder ogen krijgt, geldt er maar één boodschap: als u twijfelt, kunt u beter stoppen. Met deze slogan trappen Febelfin en de banken vandaag de campagne voor veilig internetbankieren af.

Sensibilisering werkt

Burgers en bedrijven sensibiliseren over de gevaren van phishing en ieders waakzaamheid op peil houden is en blijft een prioriteit voor de financiële sector. De vorige campagnes van Febelfin hebben het nodige effect gehad. Tijdens de eerste zes maanden van 2014 bleef het aantal fraudegevallen beperkt tot 183. Geëxtrapoleerd naar het volledige jaar 2014 betekent dit een daling van bijna 80%. 

De sector wil deze gelegenheid ook aangrijpen om een pleidooi te houden voor een verdere samenwerking op het gebied van cybersecurity en privacy met de politieke wereld en de partners uit de andere economische segmenten. 

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder van Febelfin: “De veilig internetbankieren campagnes van Febelfin in 2012 en 2013 hebben aangetoond dat sensibilisering duidelijk haar vruchten afwerpt. Sinds eind vorig jaar neemt het aantal fraudegevallen sterk af. Voor de eerste zes maanden van 2014 noteren we 183 gevallen. Geëxtrapoleerd naar het volledige jaar 2014 betekent dit een daling van bijna 80%. Toch is dit geen reden om te blijven stilstaan: Febelfin en de banken gaan vandaag van start met een nieuwe sensibiliseringscampagne.”

Het gevaar van phishing: wat en hoe?

De nieuwe campagne rond veilig internetbankieren heeft tot doel iedereen te sensibiliseren over de gevaren van phishing. Maar wat is phishing juist en hoe gaat het in zijn werk?

Wel, iedereen heeft in zijn mailbox wel al eens een e-mail zien passeren van zijn “bank” waarin wordt gevraagd persoonlijke gegevens door te geven via een link. De reden is vaak dwingend: er moeten veiligheidsupdates worden uitgevoerd, uw rekening staat geblokkeerd,...

Uw bank zal u echter nooit vragen om dergelijke gegevens door te geven. Internetfraudeurs gebruiken de techniek van een phishingmail om zich voor te doen als uw bank. Nadat u uw persoonlijke gegevens hebt doorgeven, bellen ze u op. Ze vragen u dan ook om uw codes voor internetbankieren door te geven. Indien u dit doet, geeft u de fraudeurs vrije toegang tot uw rekening.

Eén boodschap...

Als u twijfelt bij het openen van een dergelijke mail, is dat met recht en reden. Er staat u dan ook maar één ding te doen: u kunt beter stoppen, de e-mail in de prullenbak gooien en uw gegevens zeker niet doorgeven.

De hoofdpersonages uit de nieuwste campagne kunnen erover meespreken. Ook zij twijfelen maar gaan er dan toch maar voor. In welke benarde situaties ze op die manier belanden, ziet en leest u hieronder…  

Nieuwe campagne breed te zien in het straatbeeld

De sensibiliseringscampagne rond veilig internetbankieren bestaat uit meerdere luiken:

  • een boodschap van algemeen nut (TV-spot) die 3 weken lang te zien zal zijn op Een, Canvas, VTM, 2BE, Vitaya, La Une, La Deux, AB3, RTL-TVi, Club RTL en Plug RTL. De FOD Economie ondersteunt de boodschap. Zijn logo komt dan ook gedurende de volledige TV-spot in beeld;  

  • online bannering op de sites en sociale mediakanalen van de banken en op de sites van Febelfin en Safeinternetbanking.be;
  • bannering op de schermen van de bankautomaten;
  • affichage in de bankkantoren.

De campagne is uitgewerkt in samenwerking met het agentschap Duval Guillaume. De TV-spot werd geregisseerd door Patrick Van Hautem (Made In World). Het beeld van de bannering en de affiches werd geshoot door Frieke Janssens. 

Opvolger van...

De nieuwe sensibiliseringscampagne is de opvolger van de Amazing Mindreader campagne (september 2012) en de See how easily freaks can take over your life campagne (juni 2013).

Beide campagnes werden zowel door het publiek als op de creatieve festivals sterk gesmaakt. De Amazing Mindreader campagne werd onder meer bekroond tijdens het Festival van Cannes (Gold Lion), de European Excellence Awards, de MIXX Awards, de CCB Awards,…

See how easily freaks can take over your life werd dan weer uitgeroepen tot beste campagne van 2013 op de European Excellence Awards. Op YouTube werden de campagnes respectievelijk meer dan 11 miljoen en 700.000 keer bekeken.

Fraudegevallen zijn sterk teruggevallen

Tijdens de eerste twee trimesters van 2014 werden 183 fraudegevallen genoteerd voor een bedrag van 317.000 EUR. In vergelijking met de 1.772 gevallen van het volledige jaar 2013 betekent dit een significante daling. Indien we de eerste zes maanden van dit jaar extrapoleren naar het volledige jaar 2014, merken we een daling van bijna 80%.

Fraudeurs blijven zich voornamelijk toespitsen op phishing. Ongeveer 75% van alle nettofraude is te wijten deze fraudevorm, de andere 25% aan malware(1).

Waakzaamheid blijft geboden

Het dalend aantal fraudegevallen wil echter niet zeggen dat het werk van de financiële sector erop zit. Noch mag het ertoe leiden dat de waakzaamheid op het vlak van veilig internetbankieren gaat tanen.

Febelfin wil in dit kader graag een pleidooi houden voor een sterke samenwerking op het gebied van cybersecurity en privacy met de politieke wereld en de partners uit de andere economische segmenten. Ze wil graag een constructieve bijdrage leveren aan alle initiatieven en beleidsmaatregelen die worden genomen op dit vlak.

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder van Febelfin: “We wensen na te gaan met de politieke wereld hoe we ons samen nog beter kunnen wapenen tegen cybercriminaliteit en het ongeoorloofde verlies van privacy. Het zo veilig mogelijk stellen van de rechten en belangen van burgers en bedrijven in de digitale maatschapij en economie verdient bijzondere aandacht en is een belangrijke prioriteit voor de financiële sector. Febelfin draagt graag bij aan alle reflecties, beleidsmaatregelen en andere initiatieven die hiertoe bijdragen. Wij willen onze kennis en expertise aanbieden aan de overheid en partners uit de andere economische segmenten, zoals de telecomsector, om samen op een constructieve en blijvende manier de bevolking zo goed mogelijk te beschermen en de strijd tegen cybercriminaliteit op een zo efficiënt mogelijke wijze te kunnen voeren.”

Meer informatie

Meer informatie vindt u op www.safeinternetbanking.be.

U kunt ook contact opnemen met Thomas Van Rompuy, Chief of Staff (vr@febelfin.be) of Rodolphe de Pierpont, Woordvoerder van Febelfin (rp@febelfin.be). Telefonisch zijn zij te bereiken op het centrale persnummer 02 507 68 31.


(1) Malware is een verzamelnaam voor allerlei soorten kwaadaardige en schadelijke software. Ongevraagd en onopgemerkt installeert die zich op uw computer. Via malware kunnen fraudeurs toegang krijgen tot een computer, het normale verloop van een sessie verstoren en informatie stelen.

Meer over: