Aantal gevallen van phishingfraude neemt toe

8 mei 2013

"Geef nooit uw codes door aan anderen"

Het aantal fraudes met internetbankieren is de voorbije maanden gestegen. Dat komt vooral door een toename van de phishingfraude. Phishing is een techniek die fraudeurs aanwenden om gebruikers van internetbankieren op te lichten.

Phishingfraudeurs sturen de klanten eerst emails – zogezegd in naam van de bank – en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs vaak telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

De toename van de phishingfraude is de voornaamste oorzaak van de stijging van het aantal fraudes met internetbankieren. Die zijn de voorbije maanden zowel in volume als in aantal gestegen. Eind maart van dit jaar staat de teller op 473 fraudegevallen. Daarbij werd netto een totaalbedrag van 1,27 miljoen EUR ontvreemd. Over het hele jaar 2012 werd bij 1003 fraudegevallen bijna 3 miljoen EUR buitgemaakt.

Het aantal fraudegevallen blijft evenwel nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd(1). Dit komt nog steeds neer op minder dan 4 fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

Wie bankiert via internet, moet weten dat een bank haar klanten nooit telefonisch of via email om codes voor internetbankieren, zoals de response code, zal vragen! Als die vraag wel gesteld wordt, weet dan dat er fraudeurs aan de lijn hangen en dat u niet op hun vraag mag ingaan. Niet enkel de financiële instellingen, maar ook hun klanten moeten dus de nodige veiligheidsmaatregelen treffen en voorzichtigheid aan de dag leggen om fraude bij internetbankieren tegen te gaan.

Febelfin geeft enkele tips.

Hoe veilig bankieren via internet?

• Ga niet in op telefonische contacten of emailcontacten waarbij iemand u vraagt naar uw response code. Uw bank vraagt dit nooit!

• Zet enkel een elektronische handtekening (response code) voor een opdracht die u verwacht of zelf hebt gevraagd.

• Zet bij twijfel de transactie onmiddellijk stop en neem contact op met uw bank, zeker wanneer het scenario om te ondertekenen afwijkt van het normale scenario. Alle banken beschikken over een contactpunt waar u terecht kunt met vragen over internetbankieren. De contactgegevens vindt u op de website van de bank.

• Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

• Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner of een goed beveiligde WIFI-verbinding). Meer tips kunt u op www.safeinternetbanking.be en op de websites van de financiële instellingen terugvinden.

Meer informatie

Meer informatie kan worden verkregen bij Mevr. Pamela Renders, woordvoerster van Febelfin (Tel.: 02 507 68 31 – pr@febelfin.be).

_________________________________________________

 

(1) Meest recente cijfers over abonnementen (8,1 mio) en sessies (460 mio) hebben betrekking op eind 2011. Voor 2012 zijn er nog geen nieuwe cijfers beschikbaar.

 

Meer over: